همشهری آنلاین: منوچهر متکی با حضور در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص برنامه هسته‌‌ای صلح آمیز ایران و نیز مسائل منطقه‌‌ای و بین‌المللی تشریح کرد.

ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه گزارش داد: منوچهر متکی در پاسخ به سوال یکی از حضار در مورد مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با تشریح ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای کشور، به موضوع ارایه بسته پیشنهادی متقابل و مدالیتی از سوی ایران برای روند مذاکرات اشاره و تاکید کرد: همه حتی سولانا و شش کشور می‌دانند و بعضا خود نیز اذعان کرده‌اند که موضوع تعلیق به هیچ وجه مبنایی نداشته و قابل قبول نیست؛ زیرا ملت ایران اعمال حق قانونی و مسلم خود را تعلیق نخواهد کرد.

متکی تصریح کرد: در عین حال ایران نسبت به هر گونه ایده و تلاشی برای برگزاری مذاکرات جدی و منطقی برای حل این موضوع برخوردی کاملا مثبت نشان داده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش ایران در کمک به حل برخی بحران‌های منطقه‌‌ای از جمله در عراق، افغانستان و لبنان، تاکید کرد: در حالی که دخالت قدرت‌های فرا منطقه‌ای همواره سبب ایجاد یا تشدید بحران‌ها در مناطق مختلف از جمله خاورمیانه شده‌اند، حل برخی بحران‌ها توسط کشورهای منطقه‌ای از جمله نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران و سایرین در شکل گیری توافق دوحه در مورد لبنان نشان داد که راهکارهای منطقه‌ای برای حل بحران‌های مزبور موثرتر است.

متکی هم چنین با تشریح علل و و ریشه‌های بحران اخیر قفقاز، تلاش‌ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در جهت کمک به حل این بحران را مورد اشاره قرار داده و بر اهمیت عدم برخورد گزینشی با برخی اصول مهم و بنیادینی مانند عدم توسل به زور و نیز احترام به تمامیت ارضی کشورها بدون برخوردهای دوگانه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال یکی دیگر از شرکت کنندگان در جلسه در تشریح مواضع و سیاست‌های ایران درباره عراق، گفت: بهبود شرایط امنیتی در عراق برخلاف آنچه بعضا گفته می‌شود نتیجه افزایش نیروهای آمریکایی در عراق نیست بلکه ماحصل مدیریت موثرتر دولت عراق در امور امنیتی و برخی مسائل مهم جانبی دیگر بوده است.

وی افزود: آمریکا باید هر چه سریعتر جدول زمانی عقب نشینی نیروهای خود را از عراق تنظیم و اعلام کند.

متکی تاکید کرد: قشرهای مختلف مردم عراق و نیز علما و صاحب نظران مذهبی و سیاسی عراق از مخالفان اصلی تحمیل هر گونه قرارداد امنیتی بر این کشور هستند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه هم چنین به گسترش دوباره افراط گری در منطقه اشاره و حمایت برخی کشورهای غربی از این روند را شعله ور نمودن آتشی دانست که آثار مخرب آن دامن گیر همگان خواهد شد.

کد خبر 64856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز